گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
علوم اسلامی
جلد سوم
سنت


سنت يعنی گفتار يا كردار يا تأييد معصوم . بديهی است كه اگر در سخنان‏
رسول اكرم يك حكمی بيان شده باشد ، و يا ثابت شود كه رسول اكرم عملا
وظيفه‏ای دينی را چگونه انجام می‏داده است و يا محقق شود كه ديگران برخی‏
وظائف دينی را در حضور ايشان به گونه‏ای انجام می‏دادند و مورد تقرير و
تأييد و امضاء عملی ايشان قرار گرفته است ، يعنی ايشان عملا با سكوت خود
صحه گذاشته‏اند ، كافی است كه يك فقيه بدان استناد كند .
در مورد " سنت " و حجيت آن ، از نظر كلی بحثی نيست و مخالفی وجود
ندارد . اختلافی كه در مورد سنت است در دو جهت است : يكی اينكه آيا
تنها سنت نبوی حجت است يا سنت مروی از ائمه معصومين هم حجت است ؟
اهل تسنن تنها سنت نبوی را حجت می‏شمارند ولی شيعيان به حكم برخی از
آيات قرآن مجيد و احاديث متواتر از رسول اكرم كه خود اهل تسنن روايت‏
كرده‏اند و از آن جمله اينكه فرمود : " دو چيز گرانبها بعد از خود برای‏
شما باقی می‏گذارم كه
به آنها رجوع كنيد و مادام كه به اين دو رجوع نمائيد گمراه نخواهيد شد :
كتاب خدا و عترتم" به قول و فعل و تقرير ائمه اطهار نيز استناد می‏كنند.
جهت ديگر اين است كه سنت مرويه از رسول خدا و ائمه اطهار گاهی قطعی‏
و متواتر است و گاهی ظنی است و به اصطلاح " خبر واحد " است . آيا به‏
سنن غير قطعی رسول خدا نيز بايد مراجعه كرد يا نه ؟
اينجا است كه نظريات تا حد افراط و تفريط نوسان پيدا كرده است .
برخی مانند ابوحنيفه به احاديث منقوله بی اعتنا بوده‏اند . گويند
ابوحنيفه در ميان همه احاديث مرويه از رسول خدا تنها هفده حديث را قابل‏
اعتماد می‏دانسته است .
برخی ديگر به احاديث ضعيف نيز اعتماد می‏كرده‏اند . ولی علماء شيعه‏
معتقدند كه تنها حديث صحيح و موثق قابل اعتماد است ، يعنی اگر راوی‏
حديث شيعه و عادل باشد ، و يا لااقل شخص راستگو و مورد وثوقی باشد به‏
روايتش می‏توان اعتماد كرد . پس بايد راويان حديث را بشناسيم و در
احوال آنها تحقيق كنيم ، اگر ثابت شد كه همه راويان يك حديث مردمانی‏
راستگو و قابل اعتماد هستند به روايت آنها اعتماد می‏كنيم . بسياری از
علماء اهل تسنن نيز بر همين عقيده‏اند . به همين جهت " علم رجال " يعنی‏
علم راوی شناسی در ميان مسلمين به وجود آمد .
ولی اخباريين شيعه كه ذكرشان گذشت تقسيم احاديث را به صحيح و موثق و
ضعيف ناروا دانستند و گفتند همه احاديث خصوصا احاديث موجود در كتب‏
اربعه يعنی " كافی " ، " من
لايحضره الفقيه " ، " تهذيب الاحكام " و " استبصار " معتبرند . در
ميان اهل تسنن نيز برخی چنين نظريات افراطی داشته‏اند